סיכום שבועי - אורי אפשטיין 5.6.26

מלוא כל הארץ חינוך. לאחר הלחם, החינוך הוא צורך האומה. מה שהיה נכון אז, נכון היום יותר מתמיד. כאן, בישראל של 2026. כאן, בשער הנגב. מסכמים את השבוע שהיה עם אורי אפשטיין


ז׳ורז׳ דנטון, ממנהיגי המהפכה הצרפתית, אמר כי ''לאחר הלחם, החינוך הוא צורך האומה''. מה שהיה נכון אז, נכון היום יותר מתמיד. כאן, בישראל של 2026. כאן, בשער הנגב.

לחם הוא קיום.

חינוך הוא משמעות.

הוא מה שמאפשר לקהילה לדעת לאן היא הולכת, במה היא מאמינה, ואיזה עתיד היא מבקשת לבנות לילדיה. לכן החינוך, במיוחד עכשיו, אינו עוד תחום פעילות של המועצה. הוא אחד היסודות העמוקים ביותר של כולנו בדרך לשיקום, חוסן ותקווה.

השבוע השקנו את המגזין הדיגיטלי החינוכי שלנו - ''בשבילי המצפן''. בעיניי, זה לא אירוע תקשורתי. זה צעד נוסף במהלך העמוק ביותר שאנחנו מובילים כאן ביחד-מועצה וקהילה: בנייה של תפיסה חינוכית משותפת לשער הנגב. לבית שלנו.

חינוך הוא הרבה יותר מבית ספר, מערכת שעות, ציונים, שיעורים וחוגים. חינוך הוא הדרך שבה קהילה מגדלת את ילדיה. הדרך שבה מבוגר פוגש ילד. הדרך שבה יישוב מעביר ערכים. הדרך שבה מועצה מחליטה מה באמת חשוב לה.

אחרי 7 באוקטובר, השאלה החינוכית שלנו קיבלה משמעות עמוקה עוד יותר, היא צריכה להיות תעודת הזהות שלנו. אנחנו לא שואלים רק איך מחזירים את המערכת לפעולה. אנחנו שואלים איזה דור אנחנו רוצים לגדל כאן. איזה שורשים אנחנו נותנים לו. איזו תחושת שייכות. איזו אחריות. איזו אמונה באדם, בקהילה ובמקום.

המצפן החינוכי שלנו נולד מתוך ההבנה הזאת. הוא מבקש ליצור שפה אחת, ברורה ועמוקה, שמחברת בין כלל המערכות בקהילות ובמועצה. שפה של אמון, אחריות, שותפות וערבות הדדית.

אבל יותר מכל, החינוך בעיניי הוא חוזה לא כתוב בין הדור הזה, שחווה מורכבות ואתגרים שמעטים הכירו בגילו, לבין ישראל שאנחנו מבקשים לבנות כאן: טובה יותר, מוסרית יותר, ערכית יותר, חזקה יותר.

דווקא עכשיו, בתוך מציאות מורכבת, הערכים החינוכיים שלנו צריכים להיות נר לרגלנו. הם לא מותרות של שגרה. הם אינם פרק שנגיע אליו אחרי הביטחון, אחרי השיקום, אחרי התשתיות. הם הבסיס שמאפשר לכל אלה להחזיק מעמד.

אם אנחנו רוצים לבנות כאן מקום שטוב יותר לחיות בו, אנחנו צריכים להתחיל בחינוך. לא בעתיד הרחוק. עכשיו. ילד אחרי ילד. קהילה אחרי קהילה. החלטה אחרי החלטה.

מצפן החינוך הוא הדרך שלנו לומר: שער הנגב לא רק משקמת את מה שנפגע. היא בוחרת לגדל את הדור שיבנה כאן את הפרק הבא. דור שיישא על כתפיו אחריות גדולה לעתיד המשותף שלנו, ויכתוב פרק חדש בסיפור של המקום הזה ושל מדינת ישראל.

אנחנו מאמינים בדור הזה.

אנחנו מאמינים בחינוך.

אנחנו מאמינים שבמקום שבו יש ילדים שגדלים עם שורשים, ערכים ואחריות - יש עתיד, יש תקווה, יש על מה לחלום.

אנחנו מאמינים שבעזרת חינוך לערכים שלנו, מדינת ישראל, במובן העמוק ביותר, לא תהיה אפיזודה חולפת בהיסטוריה האנושית, אלא הבטחה חיה.

הבטחה שאנחנו מחויבים לגדל, לחנך ולמסור הלאה.

 

מוזמנים להיכנס, לגלול, ללחוץ, להקשיב ולהכיר מקרוב את בשבילי המצפן שלנו – ניוזלטר דיגיטלי חינוכי: https://did.li/MQ3ZH

........

למקרה שפספסתם:

חברת זוטא קור שפועלת בספירים, הכריזה על גיוס של 100 מיליון דולר. בין המשקיעים נמצאים תאגידי ענק סמסונג ומיצובישי:

https://did.li/Fv9Iw

 

בלי אמון אין ביטחון. צפו בחלק מדבריי בפאנל ידיעות אחרונות השבוע:

https://did.li/u4uDN