מתנ"ס שער הנגב, ואני בראשו, מאמינים בחיבור בין הפורמאלי לבלתי פורמאלי כיעד אסטרטגי עיקרי של מערך החינוך הכולל במועצה. חוזקו ויציבותו של כל בניין תלויים בחוזק היסודות שלו. ככל שהיסודות חזקים יותר, כך ניתן לבנות בניין יציב וגבוה יותר; ולהיפך - אם לא משקיעים ביסודות, הבניין כולו יהיה רעוע. כך בבניית בית גשמי, וכן בבניין רוחני. כדי לבנות עולם רוחני יציב ומשמעותי, יסודותיו הרוחניים צריכים להיות איתנים. כולנו רוצים לראות חינוך פורץ, מתקדם ועדכני . כשהילד במרכז והוא חולש על החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי מבוקר עד ערב שיש בו מקום לכל הילדים המצטיינים ובעלי לקויות קלות וקשות, לחברותיים ולחברותיים פחות. יש לבנות את הבניין הרוחני ועליו לאט לאט להוסיף את כל הרכיבים הנדרשים וזה בדיוק מה שמערך החינוך היום מכוון וההתחלה היא בחיבור של כל המערכות העוסקות במלאכה לתת כתף בביניית המערך כולו.
אני קורא לכולנו להצטרף ולהיות יחד מאוחדים לתהליך כה משמעותי.
אריה חודרה מנהל המתנ"ס.

מתנ"ס שער הנגב יוצא מנקודת הנחה כי קהילת שער הנגב יכולה וצריכה להגדיר את מהות קיומה. על כן רואה, בקיומו המרכזי את הצורך והאחריות
להתאמת פעילותו ועשייתו בדרך המתאימה.
המתנ"ס הוא גוף החוצה אוכלוסיות, גילאים ותחומי עניין. מכאן חשיבותו בחיבור וקידום שותפויות בין כל יחידות המועצה. המתנ"ס משמש כ"דופק קהילתי" ומתוך כך עסוק בפיתוח תכניות רלוונטיות, מגוונות ומתאימות לצרכים.
את מהות המתנ"ס ופעילותו ניתן לאפיין באמצעות שלושה ערוצי פעולה. ערוצים אלו מתחברים לכלל פעילות המועצה דרך שלושה רצפים המשלימים ומרחיבים
את הקיים:
1 . רצף כרונולוגי הדואג להתאים ולהשלים את הפעילות בנושאים על בסיס גיל המשתתפים (מלידה ועד י"ב).
2 . רצף נושאי המייצר נושא המתפתח ואינו חוזר על עצמו לאורך השנים.
3 . רצף האוכלוסיות (משלים את הפאזל כולו) הרואה את החלוקה לאוכלוסיות בעלי מכנה משותף וצורך במענים ייחודיים יחד עם זאת משלבם באוכלוסייה
כיחידה אחת.

כך פועל המתנ"ס פנימה והחוצה:
חינוך חברתי (ב.פורמלי)-
המחלקה מתכללת מערך חינוכי שלם המהווה בית עבור כלל הילדים ובני הנוער במועצה. בית המפתח ומעצים מגוון יכולות אנושיות כמו; חברות וכישורים חברתיים, אמפתיה וקבלת השונה, מנהיגות ואקטיביות, שייכות וזהות, יצירתיות ויוזמה, חוזק פנימי ותחושת מסוגלות, קשר לארץ ולמקום, אחריות חברתית. מערך חינוך בלתי פורמאלי המהווה מקור לגאווה ולגיבושה של הקהילה המתחדשת, המתבסס על ערכי הצד החברתי, על חזון המועצה ועל אופי הישוב.
בית מלאכה – בית המלאכה מהווה מרכז יצירה קהילתי, אזורי, עבור החינוך החינוך הפורמאלי, הבלתי פורמאלי והפנאי מלידה ועד בכלל, מבוקר עד ערב ומאפשר גשר למפגש קהילתי בעולמות המלאכה, אמנות, אומנות ויצירה. המרכז רואה מטרה עליונה לפתוח לילדי האזור את דלת המלאכה דרך ידיים לומדות קהילתיות. ולהוות מקום בונה קהילה, מעודד מנהיגות צעירה, מקום מפגש משפחתי דרך אומנות ויצירה.
הקונסרבטוריון – בית לרכישת השכלה מוסיקאלית גבוהה. תוכניות הלימוד הן גם פרטניות וגם תוכניות השכלה מוסיקלית לכלל ילדי בית הספר(בי"ס מנגן) והגנים והפעוטונים (קונצרט גן למשל) ביישובי שער הנגב. השנה הוקם אולפן הקלטות ע"ש בועז גרימן שמזמין גם את כלל האוכלוסייה לבוא ולהנות משירותיו.
האולפן למחול - בית עבור כל מי שחפץ ללמוד מחול באופן משמעותי ומעמיק מגיל 3 ועד בכלל. המחול הוא שפה אישית, פנימית המאפשרת חיבור בין הפיזי, הרגשי והאינטלקטואלי. האולפן עובד בשלושה ערוצים:

  1.  ביה"ס למחול.
  2. מרכז את הצד הפורמאלי מול מסגרות חינוך.
  3. כלי עבור פעילויות קהילתיות.

מיל"ה – מרכז ייחודי ללמידה והעצמה לילדים (אשר הוקם כחלק משותפות עם מחלקות הרווחה והחינוך). המרכז מהווה מרכז מקצועי מתחדש ומוביל בתחום הפרעת הקשב והריכוז ולקויות הלמידה ויאפשר את מגוון התמיכה הנדרשת לכל פונה תוך שמירה על רצף טיפולי והוליסטי. אוכלוסיית יעד - ילדים המתמודדים עם ADHD , הורים, קהילה ונותני שירות (אנשי מקצוע, מורים, מדריכים)
מרכז מדע וחדשנות - מרכז ידע וחדשנות המוקם בימים אלו מציע חוגים ופעילויות שונות הנוגעים במעגלי החינוך השונים של דור ממציאי העתיד. מתוך אמונה שחיבור לכל המעגלים החינוכיים של ילדי עתידנו ייתן מענה מקיף ואפקטיבי לתהליך פיתוח סקרנותם ופיתוח הסתכלותם מחוץ לקופסא, המרכז יפעל במספר תחומים ויגע במעגלים שונים.
מרכז צעירים נותנת מענה בתפר בין כיתה י"ב לשרות משמעותי. שותפה לאירוע הגיוס, שותפה להעברת הדגל מהחינוך החברתי לצעירים ואחראית להיות בקשר מנקודה זו והילך. המתנ"ס מחלק כ – 120 מלגות בשנה יחד עם מפעל הפייס. הסטודנטים המקבלים מלגה (בני שער הנגב) יכולים לבצע את שעות ההתנדבות מנגד בכל אחת ממחלקות המועצה, גם אם זו מחוץ למתנ"ס.
הפורום הרב מקצועי - להב"ה - מוביל את תחום האיתור, המניעה וההתמודדות עם התנהגויות סיכון בקרב ילדים ובני נוער ברמת הכלל והפרט בשער הנגב. יצירת סביבה מיטבית של התחנכות בקהילה באמצעות עבודה מניעתית/תגובתית בתחום התנהגויות סיכון בקרב ילדים ונוער. המחלקה לביטחון קהילתי - הפעלת תכניות משותפות לרשות המקומית ומשטרת ישראל לצמצום פשיעה במתחמים ובתופעות שבמוקד תכנית העבודה המשטרתית (תכנית האמו"ן) או במוקד סדרי העדיפויות של הרשות המקומית.
מעברים )תוכנית של משרד הרווחה המשותפת לשלוש מועצות אזוריות; יואב, בני שמעון ושער הנגב (: הינה תכנית הפועלת לפיתוח חוסן – קהילתי - כלכלי באמצעות קידום תחום התעסוקה במגזר הכפרי. התכנית מבוססת על אסטרטגיה משולשת:
1 . פיתוח הון קהילתי כמנוף לתעסוקה.
2 . פיתוח הון אנושי.
3 . פיתוח מערכת משולבת של שת"פ הכוללת גורמים ושירותים במועצה, ביישובים ובמרחב כולו.
מח' תרבות – מחלקת התרבות בשער הנגב מהווה צומת מרכזית לאיגום פעילויות התרבות לקהילה, הנחלת ערכים ופעילויות תרבות ע"פ צרכים משתנים של הקהילה, בישובים ובארגוני המועצה.

matnas@sng.org.il